خط رند

آشنایی با انواع خط رند

خط رند

آشنایی با انواع خط رند

پوشش اخبار اپراتورهای سیم کارتی در کنار آموزش انواع خط رند به دارندگان سیمکارت های ایرانسل، همراه اول، رایتل

طبقه بندی موضوعی

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

طبق خبرهای منتشر شده، کمپانی سامسونگ با همکاری گروه موسیقی کره ای BTS نسخه ای سفارشی از گوشی هوشمند گلکسی اس 20 پلاس را همانند گلکسی Z Flip، در رنگ بنفش روانه ی بازار خواهد کرد. از 19 تیرماه 1399، گوشی هوشمند گلکسی اس 20 عرضه خواهد شد. درواقع همان روزی که در سال 2013، نام مخصوص BTS A.R.M.Y برای طرفدارهای این گروه کره‌ای معرفی شد.
سامسونگ به زودی گلکسی S20+ BTS Edition را عرضه خواهد کرد

سامسونگ به تازگی با انتشار ویدئو‌های تبلیغاتی همکاری خودش با گروه موسیقی BTS در توییتر و فیسبوک ، انتظار برای عرضه‌ی نسخه‌ی BTS گلکسی اس ۲۰ پلاس را افزایش داده است. یکی از ویدئوهای یادشده جعبه‌ی گوشی هوشمندی را با هفت قلب بنفش نشان می‌دهد که نمادی از هفت عضو گروه BTS‌ است.

طبق گزارش‌ها، غول فناوری کره‌جنوبی برای عرضه‌ی جهانی گلکسی S20+ BTS Edition، با فروشگاه کتاب و لوازم الکتریکی فرانسوی Fnac همکاری کرده است. پیش‌سفارش این محصول از ۳۰ خرداد آغاز می‌شود و تا هجدهم تیر ادامه می‌یابد. نسخه‌ی BTS گلکسی اس ۲۰ پلاس درواقع همان گوشی هوشمند گلکسی اس ۲۰ پلاس 5G بنفش‌رنگ همراه‌با نسخه‌ی بنفش ایربادِ  گلکسی بادز پلاس و کیفی کوچک است.  سامسونگ برای تکرار موفقیت کسب‌شده با نسخه‌ی Thom Browne گلکسی Z Flip تلاش می‌کند.

سامسونگ هنوز قیمت نسخه‌ی BTS گلکسی اس ۲۰ پلاس و تعداد دستگاه‌های تولیدشده از آن را اعلام نکرده است. در رویداد Unpacked 2020، یکی از اعضای BTS با نام V در حالی روی صحنه حاضر شد که هدفون بی‌سیم گلکسی بادز پلاس را استفاده می‌کرد. فروش نسخه‌ی BTS گلکسی اس ۲۰ پلاس ثابت می‌کند همکاری سامسونگ با شبکه های اجتماعی گروه موسیقی پسرانه‌ی کره، تنها به ترفند بازاریابی ساده محدود نیست. اعضای این گروه موسیقی تصاویری را در نظیر توییتر و فیسبوک و ویبو بارگذاری می‌کنند که با گوشی‌های هوشمند سری گلکسی اس ۲۰ پلاس ثبت شده است. این تصاویر میلیون‌ها بازدیدکننده دارند.

نسخه‌ی ویژه‌ی یادشده از گوشی تاشدنی کره‌ای‌ها با هدفون بی‌سیم گلکسی بادز پلاس و ساعت هوشمند گلکسی واچ اکتیو 2 همراه بود. گفتنی است تصاویر نسخه‌ی بنفش گلکسی بادز با لوگو سامسونگ و BTS فاش شده است.

  • ۰
  • ۰

چندی پیش، خبری مبنی بر تولید گلکسی M41 منتشر شد و انتظار می رفت این گوشی هوشمند جانشینی برای گلکسی ام ۴۰ باشد که سال 2019 میلادی روانه‌ی بازار شد. هم اکنون، خبری به گوش می رسد که کمپانی سامسونگ قصد دارد تولید گلکسی  M41 را متوقف کند و روی ساخت گلکسی M51تمرکز نمائید.
تولید گلکسی M41 سامسونگ برای فروش بیشتر گلکسی M51 لغو شد

اصولا پنل‌های اولد به‌کار‌رفته در محصولات سامسونگ را شرکت زیرمجموعه غول فناوری کره‌ای، یعنی سامسونگ دیسپلی، تولید می‌کند؛ اما گفته می‌شد گلکسی ام ۴۱ اولین گوشی هوشمند سامسونگ خواهد بود که پنل OLED آن را شرکت دیگری تأمین خواهد کرد. درواقع، انتظار می‌رفت شرکت چینی TCLوظیفه‌ی تولید پنل اولد برای گلکسی ام ۴۱ را به‌عهده گیرد که گویا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد سامسونگ تصمیم گرفته تولید گلکسی ام ۴۱ را متوقف و روی ساخت گلکسی M51 تمرکز کند گویا ام ۵۱ مدلی است که ازنظر طراحی و مشخصات سخت‌افزاری تفاوت جز‌ئی با گلکسی A51 خواهد داشت. برخی رسانه‌ها معتقدند دلیل لغو تولید گلکسی ام ۴۱ کیفیت ناامیدکننده‌ی پنل‌های تولید‌ی شرکت چینی TCL است؛ به‌نحوی‌که نمونه‌ی ارائه‌شده‌ی این شرکت برای گلکسی ام ۵۱ نتوانسته رضایت مهندسان و متخصصان سامسونگ را جلب کند. ماه گذشته، اخباری منتشر شد که از قرارداشتن گلکسی ام ۵۱ در مراحل تولید خبر می‌داد و برخی از مشخصات سخت‌افزاری آن نیز فاش شد.

  • ۰
  • ۰

هنگامی که بحث شارژر موبایل بین افراد پیش می آید اغلب کاربران به سرعت و راحتی استفاده از آن فکر می کنند و در واقع راندمان کاری آن اهمیت چندانی ندارد. کمپانی سامسونگ با هدف جلب رضایت بیشتر کاربران خود و به منظور تمایز از رقبا اهمیت بیشتر به محیط زیست، شارژر USB-C موبایل‌هایش را با بازدهی انرژی بالا و اتلاف برق پایین تولید می کند.
سامسونگ با شارژرهای بهینه تر به کمک محیط زیست می آید

شارژرهای فعلی گوشی‌های گلکسی پشتیبانی از شارژ سریع ۱۵، ۲۵ و ۴۵ واتی را فراهم کرده و در زمان صرفه جویی می‌کنند. این شارژرها گوشی را با بازدهی انرژی بیش از ۸۰ درصد شارژ می‌کنند که مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا است. البته زمانی که شارژر به گوشی وصل نیست، همچنان میزان کمی الکتریسیته از پریز مصرف می‌کند که یکی از عوامل اتلاف برق به حساب می‌آید. مهندسان سامسونگ امیدوارند مصرف کنندگان حین خرید گوشی جدید به امتیاز بازدهی انرژی شارژر نیز توجه کرده و با خرید محصولی که بیشتر دوستدار محیط زیست است، به سبزتر کردن دنیا کمک کنند.

کمپانی سامسونگ معتقد است ایجاد تغییراتی کوچک در ساختار شارژرها مزایایی قابل توجه را برای محیط زیست به دنبال دارد. این سازنده کره‌ای شارژرهایی توسعه داده که حین شارژ باتری و همچنین زمانی که به گوشی وصل نیستند، بازدهی انرژی را حفظ می‌کنند. این شارژرها از مواد بازیافتی ساخته شده و در برابر آتش گیری و خطراتی از این دست مصون هستند.

ضایعات پلاستیکی یکی از بزرگ‌ترین معضلات محیط زیست به شمار می‌روند، به همین دلیل سامسونگ از مواد بازیافتی مثل PCM برای تولید شارژرهای تلفن همراه استفاده کرده که میزان تولید ترکیبات مضر حین ساخت پلاستیک را کاهش می‌دهند. سامسونگ مدعی شده برای تولید شارژرهای موبایل بیش از ۵ هزار تن مواد PCM استفاده کرده است.

سامسونگ با در نظر گرفتن این مورد، نرم افزار شارژرها را به گونه‌ای توسعه داده که آن‌ها را حین وصل نبودن به گوشی غیرفعال یا اصطلاحاً به خواب برده و به محض وصل شدن به گوشی، شارژر را از خواب بیدار می‌کند.

  • ۰
  • ۰

طبق گزارشات اعلام شده از سوی کمپانی سامسونگ، این شرکت قصد دارد نسل بعدی میان رده های سری ارزان قیمت گلکسی A با پشتیبانی از قابلیت شارژ بی سیم را برای علاقه مندان ارائه کند. این کمپانی تا به حال از این ماژول ها تنها در پرچمدارهای سری گلکسی نوت استفاده می‌کرد که به مراتب قیمت بالاتری دارند. در واقع اولین سری میان رده ها از این قابلیت احتمالا گلکسی A52 و A72بهره مند خواهند شد. و در پایان سال جاری روانه ی بازار خواهد شد.
سامسونگ قابلیت شارژ بی‌سیم را به سری گلکسی A می‌آورد

سامسونگ این قطعات را خود تولید نخواهد کرد و در عوض مذاکره با سه تامین کننده ماژول شارژ بی سیم با اسامی «Hansol Technics»، «Chemtronics» و «Amotech» را شروع کرده است. محصولات این شرکت‌ها قبلا کارایی خود را در سری گلکسی S20 ثابت کرده و ظاهرا Hansol تامین قطعات برای نخستین سری گلکسی A را بر عهده خواه گرفت. این شرکت حدود دو ماه نقش تامین کننده اصلی را ایفا خواهد کرد و پس از آن خطوط تولید دو شرکت دیگر هم به آن خواهند پیوست.

یکی از مشکلات اصلی شارژهای بی‌سیم توان پایین و اتلاف انرژی در آنهاست که باید دید سامسونگ فکری برای رفع آن خواهد کرد یا خیر.اگر این گزارش درست از آب درآید باید آنرا تلاشی دیگر از سامسونگ برای تقویت میان‌رده‌های خود در بازارهای نوظهور و پر مشتری نظیر هند تلقی کرد که از سوی رقبای چینی به ویژه شیائومی مورد تهدید قرار گرفته.

چنین اتفاقی نه تنها به سود سامسونگ است بلکه می‌تواند شارژ بی‌سیم را به قابلیتی رایج  در دیگر میان‌رده‌ها بدل کند.هرچند بهای این ماژول‌‌ها در حال حاضر تا حدودی بالا است اما با توجه به محبوبیت سری گلکسی و فروش میلیونی آنها تولید انبوه ماژول‌ها به کاهش نرخ نهایی منجر خواهد شد.

 

  • ۰
  • ۰

با توجه به اهمیت اینترنت در دنیای امروز ،‌ بیش از 60 درصد مردم جهان، در واقع حدود ۵ میلیارد نفر ،بخش عمده ای از مردم به دلیل زندگی در مناطق دورافتاده و روستایی و سیاست‌ دولت های محلی ، از دسترسی کاملا آزادانه به اطالاعات محروم هستند. در همین راستا پروژه‌ی "اوترنت" (Outernet) برای رساندن شبکه‌ اینترنت به دورترین نقاط کره‌ زمین و تمامی انسانها ، راه اندازی شده است. در این پروژه قرار است شبکه‌ اینترنت از طریق ارتباط ماهواره ایی ، به تمامی مناطق زمین ارسال گردد. البته پیش از این نیز شرکت هایی همانند گوگل ، فیسبوک و غیره... سعی در فراهم آوردن اینترنت آزاد به طرق مختلف برای نواحی خاصی از جهان داشته‌اند که برای مثال می‌توان به پروژه لون گوگل و اینترنت آزاد فیسبوک اشاره کرد، ولی هزینه بالا و انرژی زیادی که این پروژه‌ها تاکنون به خود اختصاص داده‌اند آن‌ها را از تبدیل به طرحی همگانی و فراگیر بازداشته است.
همه چیز درباره اینترنت رایگان اوترنت

در حال حاضر نمونه‌ اولیه‌ ماهواره مورد استفاده در پروژه اوترنت تهیه شده و قرار است تا در آینده‌ نزدیک صدها نمونه‌ دیگر از آن تولید و به مدار زمین ارسال شود. بر اساس نقشه ای که سایت اوترنت منتشر کرده ، این پروژه هم اکنون بخش هایی از امریکا ، اروپا و خاورمیانه را مورد پوشش قرار داده است.

برای اولین بار در در آبانماه سال ۱۳۹۳و توسط یک مؤسسه‌ خصوصی فعال در حوزه اینترنت و اطلاع رسانی در آمریکا مطرح شد و زمان اجرای مرحله‌ آزمایشی این طرح نیز اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی در نظر گرفته شد.
در خصوص طرز کار این فناوری باید بگوییم که ماهیت اوترنت همان روش ارتباط آنالوگ مدرن است که از ارسال امواج رادیویی در سطح گسترده بهره می برد. در این روش سیگنال از یک منبع واحد نظیر یک آنتن رادیویی منتشر می‌ شود که در این مورد خاص می توان آنرا دفتر مرکزی اوترنت در نیویورک خواند. سپس امواج ارسال شده در طول موج های متفاوتی منتشر می شوند تا یک گیرنده بتواند آنها را دریافت کرده و مورد استفاده قرار دهد.

سید کریم ، از بنیانگذاران اوترنت در مصاحبه با بی‌بی‌سی در خصوص پروژه‌ اوترنت اینگونه اظهار نظر کرده است: «زمانی که در مورد اینترنت صحبت می کنیم ، دو عملکرد اصلی این سیستم مدنظر قرار می گیرد که اولی ارتباطات و دومی دسترسی به اطلاعات می باشد و در واقع این ایجاد ارتباطات است که منجر به افزایش هزینه‌ اینترنت می شود
 


در مورد شبکه‌ اوترنت ، تنها به ایستگاه های زمینی بسنده نشده و اوترنت امواج را به سمت شبکه ای از ماهواره های موجود در مدار زمین ارسال خواهد کرد تا این ماهواره ها دوباره امواج را به سمت دریافت کنندگان منتشر کند.

 

  • ۰
  • ۰

بنابر خبرهای منتشر شده، از امروز مسافرانی که گوشی تلفن همراه وارد کشور می کنند، می توانند با مراجعه به سامانه همتا و ثبت شناسه IMEI تلفن همراه خود در این سامانه، کد فعالسازی و پیامک رجیستری برای فرد ارسال می‌شود. در واقع سامانه ثبت گوشی‌های مسافری گمرک امکان اتصال آنلاین به سامانه ثبت و رجیستری تلفن همراه (همتا) را فراهم کرد.
دریافت آنی پیامک فعالسازی گوشی مسافری پس از پرداخت عوارض در سایت گمرک

از دیگر نکات مثبت اتصال سامانه گمرک به همتا این است که مسافر پس از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه سریال دستگاه در گمرک بلافاصله و به صورت آنی کد فعالسازی را از طریق پیامک دریافت می‌کند. زیرا پیش از این، اطلاعات از گمرک به‌صورت دوره‌ای و در قالب فایل برای همتا ارسال می‌شد.

همان طور که می‌دانید تا پیش از این سامانه همتا  و گمرک از هم مجزا بوده و مسافران برای استفاده و رجیستری گوشی خود موظف بودن تلفن همراه مربوطه را در هر دو سایت ثبت کنند، اما حال بر اساس اطلاع‌رسانی کمیته اجرای طرح رجیستری، با اتصال سامانه همتا و گمرک مسافر دیگر نیاز به ثبت اطلاعات گوشی در سایت همتا ندارد و تنها ثبت گوشی در سامانه گمرک کفایت کند

  • ۰
  • ۰

عمر باتری یکی از معیارهای مهم کاربران در انتخاب گوشی تلفن همراه به حساب می آید، در واقع اکثر کاربران انتظار دارند عمر باتری آنها حداقل یک روز باشد.عوامل دیگری همچون سخت افزار، نرم‌افزار، ویژگی‌های سخت افزاری و نرم افزاری و نحوه‌ی استفاده از آن نیز بستگی دارد.
عوامل موثر بر عمر باتری

عمر باتری مقوله‌ی بسیار پیچیده‌ای است و بسته به سخت افزار و نرم‌افزار گوشی‌ها، می‌تواند طیف بسیار گسترده‌ای داشته باشد. درادامه، به شما ثابت می‌کنیم چرا تنها نباید به ظرفیت میلی‌آمپرساعتی باتری گوشی‌تان توجه کنید.

بررسی و مقایسه‌ی عمر باتری گوشی‌ها براساس ظرفیت ذکرشده روی کاغذ و ارائه‌ی دیدگاه‌های مختلف درباره‌ی آن تنها براساس عدد ساده‌ترین کار است؛ اما چنین رویکردی باعث می‌شود افراد تصور کنند مثلا محصولی با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی عمر باتری زیادی دارد و درمقابل عمر باتری گوشی‌هایی مثل پیکسل 3a و آیفون اس ای با باتری کوچک، چندان زیاد نیست. چنین تصوری کاملا اشتباه است؛ زیرا ظرفیت میلی‌آمپرساعتی باتری گوشی‌ها به‌خودی‌خود فقط یک عدد است و اصلا نمی‌توان عمر باتری واقعی گوشی را تنها براساس این ظرفیت اعلام کرد.

تلاش برای دستیابی به بهترین عمر باتری

ساخت گوشی هوشمندی که عمر باتری آن حداقل یک روز باشد، تنها با استفاده ‌از باتری بزرگ با بیشترین ظرفیت ممکن امکان‌پذیر نیست و سازندگان باید بین هزینه و فضا و سخت‌افزار مدنظرشان توازن مناسب را ایجاد کنند. هرچه گوشی ویژگی‌های بیشتری داشته باشد، ایجاد این توازن دشوارتر می‌شود. بیشتر سازندگان تلاش می‌کنند توازن بین سخت‌افزار و ظرفیت باتری به‌گونه‌ای باشد که کاربران بتوانند با هربار شارژ گوشی به‌صورت متوسط یک روز کامل از آن استفاده کند و در برخی مواقع، برای دستیابی به چنین هدفی استفاده از باتری بزرگ ضروری نیست.

همان‌طورکه قبلا گفتیم، نتیجه‌ی آزمایش عمر باتری نشان داد در شرایط سخت ارتباط مستقیمی بین ظرفیت باتری و عمر باتری وجود ندارد؛ زیرا عوامل مختلفی می‌توانند عمر باتری را تحت‌تأثیر قرار دهند. باتری بزرگ‌تر نیروی بیشتری برای گوشی تأمین می‌کند؛ ولی درمقابل، استفاده از سخت‌افزارهای مختلف نقش مهمی در تغییر عمر باتری ایفا می‌کند.

به‌طورکلی، سازندگان تلاش می‌کنند گوشی‌های میان‌رده مثل پیکسل 3a با مصرف نیروی کمتر را با باتری کوچک‌تر عرضه کنند و عمر باتری آن‌ها حداقل یک روز باشد؛ اما درمقابل در گوشی‌های پرچم‌دار از باتری‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند (معمولا خود گوشی‌های پرچم‌دار نیز درمقایسه‌با سایر گوشی‌ها هم بزرگ‌تر هستند) تا نیروی موردنیاز آن‌ها برای فناوری‌ها و ویژگی‌های پرمصرفی مثل اینترنت 5G و صفحه‌نمایش‌هایی با نرخ نوسازی تصویر چشمگیر و قدرت لازم برای اجرای بازی‌های سنگین به‌صورت کامل تأمین شود.

البته نحوه‌ی استفاده از گوشی هم تأثیر زیادی بر عمر باتری می‌گذارد. بدون تردید اگر از گوشی‌تان فقط برای انجام کارهایی مثل وب‌گردی استفاده می‌کنید، عمر باتری آن درمقایسه‌با زمانی‌ بیشتر خواهد بود که دائما مشغول بازی هستید.

براساس نتایج این آزمایش‌ها، می‌توان گفت عمر باتری بسیاری از گوشی‌ها در شرایط بسیار سخت بین ۳٫۵ تا ۴ ساعت است و شاید این موضوع مهم‌ترین نتیجه‌ی این آزمایش باشد. همچنین، به‌نظر می‌رسد این مدت برای بسیاری از سازندگان گوشی میزان مطلوبی محسوب می‌شود و به‌دنبال دستیابی به چنین سطحی هستند؛ البته مسئولان این شرکت‌ها معمولا می‌خواهند زمانی‌که گوشی زیرفشار بیشتری است، این میزان حفظ شود و کاهش پیدا نکند. در این آزمایش‌ها، مشخص شد بین ظرفیت باتری و عمر آن رابطه‌ی مستقیی وجود ندارد.

نقش سخت‌افزار در عمر باتری

طبیعتا باتری نیروی تمام سخت‌افزارهای گوشی را تأمین می‌کند و از پردازنده گرفته تا صفحه نمایش و هریک از سخت‌افزارها مصرف متفاوتی دارد. به‌عنوان ‌مثال، پردازنده‌های رده‌پایین یا میان‌رده درمقایسه‌با سخت‌افزارهای استفاده‌شده در گوشی‌های پرچم‌دار نیروی کمتری مصرف می‌کنند. بدون تردید هرچه قدرت پردازنده بیشتر باشد، مصرف آن نیز به همان اندازه بیشتر است؛ به‌همین‌دلیل، عمر باتری گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت از گوشی‌های پرچم‌دار با هر اندازه‌ی ظرفیت باتری بیشتر است. باوجوداین همان‌طورکه در نمودار بالا می‌بینید، مصرف باتری گوشی‌های پرچم‌دار نیز با یکدیگر تفاوت دارد. به‌عنوان مثال، مصرف باتری گلکسی اس ۲۰ مجهز به پردازنده‌ی اگزینوس با مدل مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون متفاوت است. سازندگان نیز می‌توانند قدرت پردازنده‌ها را کاهش یا افزایش دهند یا می‌توانند زمان‌بندی پردازش پردازنده (زمان‌بندی انجام پردازش‌های مختلف برای افزایش سرعت و کارایی سیستم) را تغییر دهند تا به عملکرد و قدرت مدنظرشان دست یابند

دوربین ToF و بلندگوهای استریو و صفحه‌نمایش 4K با نرخ نوسازی چشمگیر باتری زیادی مصرف می‌کنند

نرخ نوسازی سریع‌تر در صفحه‌نمایش گوشی‌های مدرن نیز نقش مهمی در افزایش مصرف باتری دارد؛ به‌همین‌‌دلیل، برخلاف اینکه برخی از گوشی‌ها مثل اعضای خانواده‌ی گلکسی اس توانایی پشتیبانی از صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز را دارند، بازهم با صفحه‌نمایش ۶۰ هرتز عرضه شده‌اند. حالت ۹۰ هرتز صفحه‌نمایش پیکسل 4 متناسب با روشنایی صفحه‌نمایش فعال یا غیرفعال می‌شود تا مصرف باتری کاهش یابد (نرخ نوسازی با افزایش میزان روشنایی کاهش می‌یابد). به‌طورکلی، هرچه نرخ نوسازی سریع‌تر شود، مصرف باتری صفحه‌نمایش و پردازنده‌ی گوشی افزایش می‌یابد.

این موضوع درباره‌ی برخی از گوشی‌های دیگر نیز صدق می‌کند. به‌عنوان مثال، عمر باتری ۴،۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی وان پلاس 8 با صفحه‌نمایش ۹۰ هرتزی بیشتر از عمر باتری ۴،۵۱۰ میلی‌آمپرساعتی وان پلاس8  پرو با صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی است. این دو گوشی مشخصات تقریبا یکسانی دارند و این موضوع نقش مهم نرخ نوسازی در عمر باتری را برجسته‌تر می‌کند.

عمر باتری گوشی فقط به سخت‌افزار بستگی ندارد و نرم‌افزار مناسب نیز می‌تواند با توقف فعالیت اپلیکیشن‌های در حال اجرای پس‌زمینه‌ی سیستم عامل مصرف پردازنده را کاهش دهند و مانع افزایش فعالیت آن شوند. برای ‌مثال، رابط کاربری EMUI درمقایسه‌با رابط کاربری One UI درزمینه‌ی مدیریت مصرف باتری اصلا عملکرد خوبی ندارد.

تعریف میلی‌آمپرساعت

میلی‌آمپرساعت در فهرست مشخصات گوشی به‌صورت اختصاری به‌شکل mAh بیان می‌شود. واحد اندازه‌گیری میلی‌آمپرساعت برای تعیین میزان جریان الکترونیکی به‌کار می‌رود و برابر با تأمین یک میلی‌آمپر جریان پیوسته برای یک ساعت است (۳٫۶ کولن جریان)؛ بنابراین، باتری یک میلی‌آمپرساعتی می‌تواند یک میلی‌آمپر جریان برای یک ساعت و باتری ۱۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی می‌تواند یک میلی‌‌آمپر جریان برای ۱۰۰۰ ساعت تأمین کند.

عمر باتری ۱۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی که جریان ۲ میلی‌آمپری تأمین می‌کند، تنها ۵۰۰ ساعت است. البته واضح و مشخص است که هرگز عمر باتری گوشی صدها یا هزاران ساعت نیست؛ زیرا میزان مصرف برق تمام گوشی‌ها بسیار بیشتر از جریان یک میلی‌آمپر است و هرچه گوشی جریان بیشتری از باتری بکشد، عمر باتری کمتر می‌شود.

ظرفیت باتری بیشتر در بسیاری از مواقع به‌معنی عمر باتری بیشتر نیست

حتی اگر تمام شرایط یکسان باشد، بازهم به‌طورقطع نمی‌توان گفت ظرفیت بیشتر باتری به‌معنی عمر باتری بیشتر است؛ زیرا گوشی‌ها سخت‌افزارهای مختلفی دارند؛ به‌همین‌دلیل، مصرف باتری آن‌ها هم یکسان نیست؛ بنابراین، ممکن است مصرف گوشی دارای باتری بزرگ‌تر از گوشی دارای باتری کوچک‌تر ۱۰ یا ۲۰ یا حتی ۳۰ درصد بیشتر باشد.

به‌دلیل اینکه هر گوشی سخت‌افزار متفاوت و اختصاصی دارد، هیچ‌گاه دو گوشی شرایط کاملا یکسانی با یکدیگر ندارند؛ ازاین‌رو، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان تنها با استناد به ظرفیت میلی‌آمپرساعتی درباره‌ی عمر باتری گوشی نظر داد.

مقایسه‌ی تأثیر ظرفیت میلی‌آمپرساعتی در عمر باتری

اجازه دهید قبل از اینکه بیشتر درباره‌ی عوامل مؤثر بر عمر باتری توضیح دهیم، نتایج چند آزمایش را بیان کنیم. این آزمایش‌ها با استفاده از بنچمارکSpeed Test G انجام شده است. به‌دلیل اینکه در این آزمایش‌ها گوشی‌ها در شرایط بسیار سختی بررسی شده‌اند، نتایج آن منبع مطمئنی برای اطلاع از حداقل عمر باتری گوشی‌ها در زمان استفاده از آن‌ها محسوب می‌شود. نتایج این آزمایش براساس ظرفیت صعودی باتری‌ها مرتب شده‌اند.

همان‌طورکه در نمودار بالا می‌بینید، روند مشخصی در نتایج دیده نمی‌شود و برخلاف انتظار افزایش تدریجی ظرفیت باتری گوشی‌ها تأثیری بر افزایش عمر باتری آن‌ها نگذاشته است. گوشی‌های مجهز‌ به باتری ۵ و ۶ هزار میلی‌آمپری از سایر گوشی‌ها عمر باتری بیشتری دارند؛ اما بیشترین عمر باتری متعلق به گوشی گوگل پیکسل 3 a ایکس ال  با باتری ۳،۷۰۰ میلی‌آمپری است. مشخصات این گوشی درمقایسه‌با سایر گوشی‌ها در سطح پایین‌تری قرار دارد؛ اما، ظرفیت کمتر باتری لزوما به‌معنای عمر کمتر نیست. درضمن اگر به نمودار دقت کنید، متوجه می‌شوید تفاوت عمر باتری گوشی پیکسل 4 ایکس ال با باتری ۳،۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی تنها چند دقیقه از عمر باتری گوشی ایسوس زنفون 6  با باتری ۵،۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی کمتر است؛ بنابراین، با قطعیت می‌توان گفت ظرفیت بیشتر یا کمتر باتری به‌هیچ‌وجه به‌معنی عمر بیشتر یا کمتر نیست.

 

اینترنت 5G؛ بلای جان باتری

استفاده از اینترنت4 یکی دیگر از عوامل بسیار تأثیرگذار در افزایش مصرف باتری است. مودم‌های 5و تجهیزات رادیویی طراحی‌شده برای استفاده از جدیدترین نسل اینترنت از تجهیزات 4Gمصرف بیشتری دارد؛ بنابراین، چنانچه از شبکه 5G استفاده کنید، طبیعتا مصرف باتری افزایش پیدا می‌کند. درضمن به‌دلیل اینکه مصرف مودم‌ها و تراشه‌های متفاوت 5G یکسان نیست، نمی‌توان درباره‌ی میزان مصرف این تجهیزات با قاطعیت نظر داد.

مصرف باتری گوشی‌های دارای تراشه‌های میان‌رده‌ی مجهز به مودم‌های 5G مانند اگزینوس ۹۸۰ و اسنپدراگون ۷۶۵ از گوشی‌های پرچم‌دار مجهز به مودم اکسترنال کمی کمتر است. شاید یکی از دلایل استفاده‌نکردن از پردازنده‌ی پرمصرف اسنپدراگون ۸۶۵ در گوشی‌های ولوت ال‌جی و پیکسل 5 همین موضوع باشد. اگرچه حداکثر سرعت پردازنده‌های میان‌رده کمتر از پردازنده‌های پرچم‌دار است، درمقابل مصرف کمتری دارند.

مصرف باتری گوشی‌های 5G حداقل ۲۰ درصد بیشتر از گوشی‌های 4G است

حرکت به‌سمت استفاده از شبکه‌ی 5G ضرورت استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر را بیشتر می‌کند؛ البته چه بخواهید گوشی 5G بخرید و چه بخواهید هنوزهم از گوشی 4G استفاده کنید، ظرفیت بیشتر باتری عامل مهمی محسوب می‌شود. اگر هنوزهم به استفاده از اینترنت 4G تمایل دارید، چندان نباید نگران کاهش عمر باتری گوشی‌تان باشید. طبق گفته‌ی لو وی‌بینگ، ‌سرپرست ردمی، مصرف باتری گوشی‌های 5G حداقل ۲۰ درصد بیشتر از گوشی‌های 4G است؛ بنابراین، ظرفیت باتری گوشی‌های 5G باید ۲۰ درصد بیشتر از گوشی‌های 4G باشد تا عمر باتری آن‌ها با گوشی‌های نسل قبل یکسان شود

  • ۰
  • ۰

با توجه به آمار منتشر شده از سوی کشور چین، این کشور تا پایان سال 2013 رتبه نخست کاربران تلفن همراه را داشته است با تمام شدن سال 2014 میلادی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات کشور چین آماری منتشر کرده است که بر اساس آن ۹۴/۵ درصد جمعیت این کشور در سال گذشته (۲۰۱۴ میلادی) از گوشی تلفن همراه استفاده کرده اند که این تعداد باعث قرار گرفتن این کشور در رتبه نخست کاربران تلفن همراه شده است.
چین همچنان رتبه نخست کاربران موبایل را دارد

در ارزیابی های انجام شده ، کاربران گوشی همراه در کشور چین ۶۵/۱۵ میلیارد پیامک فرستاده اند. یعنی هر شماره موبایل در این کشور روزانه ۱/۶۴ پیامک فرستاده است و به طور کل استفاده کاربران از اینترنت همراه نیز مساوی با ۲۴۰/۹۵۸ ترابایت ارزیابی شده است.

در کشور چین کاربران تلفن همراه سالانه ۴/۶۴ درصد و ماهانه ۴ درصد افزایش پیدا می کنند. تعداد ۳۷/۷۳ درصد این کاربران که برابر با ۴۸۵/۲۶ میلیون نفر است ، از استاندارد ارتباطی 3G استفاده می کنند و ۶۸/۰۵ درصد کاربران که برابر ۸۷۵/۲۲ میلیون نفر است از دستگاه های همراه خود برای وبگردی استفاده می کنند.طبق این آمار کاربران تلفن همراه در کشور چین در پایان ماه گذشته میلادی ۱/۲۸۶ میلیارد نفر بوده است و کاربران خطوط تلفن ثابت در پایان ماه گذشته در این کشور، تنها ۱۸/۳ درصد بوده است که برابر با ۲۴۹/۴۳ میلیون نفر است.

اپراتورهای بزرگ کشور چین

سه اپراتور بزرگ کشور چین از سال گذشته تا امروز "چاینا موبایل" با ۷۷۶ میلیون مشترک ، "چاینا یونیکام" با ۲۸۵/۷ میلیون مشترک و "چاینا تلکام" با ۱۸۵ میلیون مشترک هستند.

"چاینا موبایل" بزرگترین شرکت مخابراتی دنیا به حساب می آید که پس از اضافه شدن ۱۹میلیون مشترک برای سرویس 4G به جمع کاربران آن ، تعداد مشترکینش به ۹۰میلیون رسیده است.

دومین اپراتور بزرگ چین "چاینا یونیکام" در دسامبر سال گذشته ۱/۱۵ میلیون مشترک برای سرویس 3G و 4G به جمع کاربرانش اضافه شد و سومین اپراتور ، "چاینا تلکام" نیز در همین مدت ۲میلیون کاربر را میزبانی کرد.

  • ۰
  • ۰

گوشی Enjoy Z 5G هوآوی و صفحه نمایش 90 هرتز، در هفته ی گذشته به صورت رسمی رونمایی شد. در همین راستا هواوی (شرکت مادر آنر) صبح امروز به‌شکلی غیرمنتظره از گوشی میان‌رده‌ی جدیدی پرده برداشت. هواوی انجوی زد فایوجی (Huawei Enjoy Z 5G) که برای بازار چین معرفی شده است در پنل پشتی از مجموعه‌دوربین سه‌گانه استفاده می‌کند که شامل حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسلی است. در بخش بالای پنل جلویی دستگاه شاهد بریدگی قطره‌ای‌شکل هستیم.
رونمایی از هواوی انجوی Z با نمایشگر ۹۰ هرتز و پشتیبانی از 5G

در این گوشی حسگر اثر انگشت به بخش کناری منتقل شده است تا دسترسی به آن ساده‌تر باشد. سه‌دوربین هواوی انجوی Z در بخش بالای سمت چپ پنل پشتی در درون ماژول مشکی مستطیل‌شکل جای گرفته‌اند، در این ماژول همچنین فلاش LED به‌چشم می‌خورد. میان‌رده‌ی جدید هواوی در سه رنگ مشکی و آبی و صورتی معرفی شده است. درضمن کاربر می‌تواند درصورت تمایل، حافظه ذخیره سازی آن را ازطریق کارت نانومموری ارتقا بخشد. پنل پشتی گوشی ظاهری گرادیانی دارد و جذاب به‌نظر می‌رسد.

هواوی انجوی زد برای بازار چین ۱٬۶۹۹ یوآن (معادل تقریبا ۲۳۸ دلار) قیمت‌گذاری شده است؛ قیمت یادشده به کانفیگ پایه‌ی محصول با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی ارتباط دارد. هواوی کانفیگ دوم گوشی را با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱٬۸۹۹ یوآن (معادل تقریبا ۲۶۶ دلار) قیمت‌گذاری کرده است. قوی‌ترین کانفیگ گوشی ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم‌ به‌همراه ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارد و با قیمت ۲٬۱۹۹ یوآن (معادل تقریبا ۳۰۸ دلار) به‌فروش می‌رسد. ناگفته نماند هواوی در این گوشی از حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.1 استفاده کرده است.

هواوی انجوی Z فایوجی از باتری ۴٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با فناوری شارژ سریع سیمی ۲۲/۵ وات بهره می‌برد و از وای فای 802.11ac، شبکه‌ی 5G،‌ درگاه USB Type-C، جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون و GPS استفاده می‌کند. ابعاد هواوی انجوی زد معادل ۱۶۰ در ۷۵/۳۲ در ۸/۳۵ میلی‌متر است و وزن آن ۱۸۲ گرم اعلام شده

هواوی از سال گذشته به‌دلیل مواجهه با تحریم‌هایی سخت ازسوی آمریکا، برای فروختن گوشی‌هایش در خارج از مرزهای چین با برخی چالش‌های جدی مواجه شده است. به‌موجب تحریم‌های جدید، هواوی از همکاری با گوگل منع شده است، درنتیجه در محصولات جدید چینی‌ها شاهد استفاده از خدمات موبایلی گوگل (GMS) نیستیم. نبود خدمات موبایلی گوگل به‌معنی نبود پلی استور است. بسیاری از کاربران در خارج از بازار چین نمی‌توانند با دستگاهی اندرویدی کنار بیایند که از فروشگاه آنلاین گوگل بهره نمی‌برد. به‌همین علت هواوی ترجیح داده است انجوی Z را تنها برای بازار چین معرفی کند.

هواوی انجوی Z از دو سیم‌کارت نانو پشتیبانی می‌کند که کاربر درصورت تمایل می‌تواند از جایگاه دوم سیم‌کارت برای کارت حافظه نانومموری بهره بگیرد. این گوشی هوشمند با رابط کاربری EMUI 10.1 بر پایه‌ی سیستم عامل اندروید 10 عرضه می‌شود و برای نمایش محتوا از صفحه‌نمایشی ۶/۵۷ اینچ با وضوح فول HD پلاس (معادل ۲٬۴۰۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل) بهره می‌گیرد. صفحه‌نمایش هواوی انجوی Z دارای پنل LCD است که نسبت تصویر ۲۰:۹ را ارائه می‌دهد و از تراکم ۴۰۵ پیکسل در هر اینچ استفاده می‌کند

هواوی انجوی Z در پنل پشتی میزبان سه دوربین است. دوربین اصلی حسگری ۴۸ مگاپیکسلی دارد که در پشت لنزی با دیافراگم f/1.8 جای گرفته است. دوربین دوم دستگاه از حسگر ۸ مگاپیکسلی به‌همراه لنز فوق عریض دارای دیافراگم f/2.4 استفاده می‌کند و درنهایت در دوربین سوم شاهد استفاده از حسگر ۲ مگاپیکسلی با لنز ماکروی دارای دیافراگم f/2.4 هستیم. طبق اعلام رسمی، دوربین ماکروی گوشی می‌تواند از فاصله‌ی چهار سانتی‌متری به تصویربرداری از سوژه‌ها بپردازد. پنل پشتی گوشی میزبان بریدگی قطره‌ای‌شکل برای جای‌دادن دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی است. هواوی می‌گوید حسگر ۱۶ مگاپیکسلی پنل جلویی در پشت لنزی با دیافراگم f/2.0 جای گرفته است.

هواوی در میان‌رده‌ی جدیدش از تراشه‌ی دایمنسیتی ۸۰۰ مدیا تک استفاده کرده است که هشت هسته‌ی پردازشی با فرکانس ۲ گیگاهرتز دارد. تراشه‌ی دایمنسیتی ۸۰۰ به دو نوع هسته‌ی پردازشی یعنی کورتکس A76 و کورتکس A55 مجهز شده استهمان‌طور که اشاره کردیم این گوشی از ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم درکنار ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی استفاده می‌کند. ازطریق کارت نانومموری می‌توان حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی را به‌میزان حداکثر ۲۵۶ گیگابایت ارتقا داد