خط رند

آشنایی با انواع خط رند

خط رند

آشنایی با انواع خط رند

پوشش اخبار اپراتورهای سیم کارتی در کنار آموزش انواع خط رند به دارندگان سیمکارت های ایرانسل، همراه اول، رایتل

طبقه بندی موضوعی

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این طور که به نظر می رسد کمپانی سامسونگ در حال آماده سازی اعضای جدید خانواده گوشی های سری M  و سری A می باشد و قرار است به زودی از این دو محصول رونمایی کند. حال طبق گزارشات به تازگی سامسونگ مجوزهای مختلفی دریافت کرده است که در بین آن‌ها شماره مدل‌های SM-A025F/DS، SM-A025F، SM-M025F/DS، SM-A025M/DS و SM-A025M دیده می‌شود. گفته می‌شود این شماره مدل‌ها برای گوشی‌های گلکسی M02 و گلکسی A02 است.
مشخصات فنی گوشی اقتصادی گلکسی A02 لو رفت

سامسونگ در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میان‌رده‌های فراوانی را راهی بازار کرد. در هر محدوده‌ی قیمتی، غول کره‌ای حداقل یک محصول برای عرضه به کاربران در سبد محصولات خود داشته و همین موضوع هم باعث شده اکنون نام این شرکت را در صدر جدول برترین سازنده‌ی گوشی‌ هوشمند در جهان ببینیم.

نماینده‌ی بعدی سامسونگ که انتظارش را داریم، توانست در گیک‌بنچ در بخش تک و چند هسته‌ای، امتیاز ۱۰۵ و ۳۳۲ را کسب کند. البته رسما اعلام نشده این گوشی گلکسی A02 نام دارد یا خیر اما با توجه به شماره مدل آن (SM-A022F) می‌توانیم بگوییم این چنین نام‌گذاری خواهد شد.

فروش بالای محصولات اقتصادی باعث شده سامسونگ با قدرت بیشتری در این بخش فعالیت کند. جدیدترین محصولی هم که قرار است به محصولات اقتصادی این شرکت اضافه شود، گلکسی A02 نام دارد و به‌تازگی شاهد حضور آن در لیست بنچمارک هم بودیم.

این‌طور که به نظر می‌رسد، قلب تپنده‌ی این محصول را پردازنده‌ی مدیانک MT6739WW تشکیل خواهد داد که از ۴ هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۱٫۵ گیگاهرتز بهره می‌برد و مبتنی بر لیتوگرافی ۲۸ نانومتری است. اگر این مشخصات درست باشد، احتمالا این پردازنده نسخه‌ی ضعیف‌تر اسنپدراگون ۴۵۰ خواهد بود.

در رابطه با قیمت، تاریخ رونمایی و عرضه و همچین مشخصات فنی دیگر این محصول بی‌خبریم، اما انتظار می‌رود در روزهای آتی در این رابطه خبرهای بیشتری منتشر شود.

در کنار این پردازنده اما از ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم هم استفاده خواهد شد اما از میزان حافظه‌ی داخلی آن و یا ترکیب حافظه‌ی دیگر بی‌خبریم. با توجه به بنچمارک منتشر شده، این محصول با اندروید ۱۰ در زمان عرضه در دسترس قرار می‌گیرد که طبیعی است چون گلکسی A02 در صورت عرضه به بازار، ضعیف‌ترین گوشی سامسونگ خواهد بود.

 

  • ۰
  • ۰

طبق آخرین گزارشات، به تازگی جمعی از نمایندگان  مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی با قید دو فوریت خواستار رایگان شدن اینترنت برای دانش آموزان، معلمان و مدارش شده اند. و براساس اصل سوم (بند ۳) و اصل سی‌ام قانون اساسی که دولت موظف شده وسایل آموزش و پرورش را به صورت رایگان برای دانش آموزان فراهم نماید و همچنین با استناد به ماده ۶۹ قانون برنامه ششم و بند ج تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ برای فراهم آوردن آموزش مجازی خصوصا در بحران کرونا ارائه شده است.
با وجود رایگان بودن اینترنت شاد، مجلس در پی رایگان کردن اینترنت دانش آموزان است

ماده واحده

دولت (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) موظف است در طول سال تحصیلی 1399 - 1400 استفاده دانش آموزان، معلمان و مدارس از شبکه آموزش (شاد) بصورت رایگان در اختیار قرار دهد، ضمنا نرم افزارهای پشتیبان جهت سرعت استفاده خدمات اینترنتی در اختیار قرار گیرد

تبصره: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با توجه به منابع بودجه سال 1399، حداکثر تا پایان مهرماه سال 1399 تعداد یک میلیون دستگاه تبلت دانش آموزی بصورت رایگان توسط واحدهای آموزشی به دانش آموزان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی و مناطق محروم و حاشیه شهرها قرار دهد. »

در طرح و تبصره‌ای که مجلس ارائه داده به دو نکته رایگان شدن اینترنت و تهیه تبلت دانش آموزی باید بیشتر پرداخت؛ دو موردی که به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن تمام زوایا مطرح شده‌اند.

براساس اصل سوم (بند3) و اصل سی ام قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش را بصورت رایگان برای دانش آموزان فراهم کند به استناد ماده 69 قانون برنامه ششم و بند ج تبصره 18 قانون بودجه سال 1399 جهت فراهم کردن آموزش مجازی خصوصا در بحران کرونا،طرح دو فوریتی را ارائه می‌دهیم

همچنین ناگفته نماند در حالی این طرح وزارت ارتباطات را موظف به رایگان کردن اینترنت شبکه شاد می‌کند که وزیر ارتباطات به صورت مشخص و در شبکه‌های اجتماعی چندین بار اعلام کرده که استفاده از شبکه شاد هیچ هزینه‌ای برای خانواده‌ها ندارد. ناگفته نماند بسیاری از مدارس از شاد صرفا برای حضور غیاب استفاده می‌کنند و بستر کلاس آنلاین را در شبکه اجتماعی دیگری برپا می‌کنند و از همین رو اینترنت برخی دانش آموزان با چالش حجم مواجه می‌شود.

آخرین آمارهایی که وزیر ارتباطات درباره استفاده از شاد اعلام شده این بوده که احتمالا بیش از نیمی از مدارس از شاد استفاده نمی‌کنند: «ارزیابی وزارت ارتباطات این است که ۱۱ درصد مدارس غیرانتفاعی از ابزارهای خاص خودشان استفاده می‌کنند، از جمله برخی از سامانه‌های داخلی که همین امر باعث یک رشد تقریباً ۱۲۰۰ درصدی در ابزارهای آموزش مجازی در شبکه ارتباطی کشور شده است و نظرسنجی‌ها از مجموع مدارس باقی‌مانده از سراسر کشور نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از مدارس از سامانه شاد استفاده می‌کنند

در مورد اعطای تبلت دانش آموزی رایگان باید گفت وزارت ارتباطات چندی پیش ۵۰ هزار دستگاه را به کمیته امداد امام خمینی (ره) عرضه کرد اما موضوع اصلی اینجاست که وظیفه تهیه این دستگاه‌ها صرفا به خاطر فناورانه بودنشان بر عهده تمامی اجزای دولت و به ویژه وزارت آموزش و پرورش است. به تازگی «محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش‌وپرورش در این باره تاکید کرده بود: «تأمین گوشی تلفن همراه و تبلت دانش‌آموزی از طریق نهادهای حمایتی در حال پیگیری است.» او همچنین گفته بود که «اولویت سلامت دانش آموزان است. تامین و تجهیز زیرساخت‌های بهداشتی مدارس و صیانت از سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان جزو اقدامات حوزه بهداشت و سلامت است

  • ۰
  • ۰

در حالی که ما همیشه شاهد فاش شدن اطلاعات گوشیهای سامسونگ هستیم، اینبار اطلاعاتی از جدیدترین لپ تاپ این کمپانی به گوشمان رسیده است. هرچند موفقیت لپ تاپ های ساخت سامسونگ به اندازه گوشی های هوشمند این شرکت نیست. وب سایت  LetsGoDigital اعلام کرده که سامسونگ مدتی پیش علامت تجاری سامسونگ بوک گو Galaxy Book Go را ثبت کرده است و به احتمال زیاد در CES ۲۰۲۱ معرفی خواهد شد.
احتمال معرفی لپ ‌تاپ گلکسی بوک گو سامسونگ در CES 2021

این علامت تجاری در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰ در دفتر مالکیت معنوی اتحادیه اروپا ثبت شده است. این علامت تجاری در گروه‌های صفحه‌نمایش، تبلت، کامپیوتر و کامپیوتر قابل حمل، کامپیوتر پوشیدنی، مانیتور، لپ‌تاپ و نوت‌بوک قرار دارد.

گلسی بوک فلکس از صفحه‌نمایش QLED برخوردار است. هنوز درباره مشخصات گلسی بوک گو چیزی نمی‌دانیم؛ اما قطعا لپ‌تاپ باریک و سبکی خواهد بود. حالا سؤال اصلی این است که این محصول با پردازنده اینتل راهی بازار می‌شود یا از تراشه‌ی ARM استفاده می‌کند؟

گلکسی بوک گو به احتمال زیاد در CES ۲۰۲۱ معرفی خواهد شد.

به نظر می‌رسد این لپ‌تاپ قرار است جایگزین گلسی بوک فلکس باشد و احتمالا با همان اسم گلکسی بوک گو راهی بازار خواهد شد.

  • ۰
  • ۰

یکی از افشاگران معروف راس یانگ که بنیان گذار موسسه تحقیقاتی  «DisplaySearch»می باشد. وی در توییترخود مدعی شده که در نیمه ی دوم 2021 کمپانی های مختلفی از جمله اوپو، ویوو، شیائومی و گوگل ، گوشی های هوشمند تاشو متعددی را روانه ی بازار می کنند.
گوشی‌های تاشو شیائومی، ویوو، اوپو و گوگل در سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شوند

علاوه بر این گوشی‌ها، باید خاطرنشان کنیم که طبق گزارش‌ها سامسونگ قصد دارد در این سال از گوشی‌های گلکسی زد فولد ۳، زد فلیپ ۲ و زد فلیپ لایت رونمایی کند. اگرچه به‌تازگی گزارش‌هایی درباره‌ی گوشی زد فولد ۳ لایت منتشر شده، اما راس یانگ بر این باور است که گوشی تاشو مقرون‌به‌صرفه‌ی سامسونگ از خانواده‌ی فلیپ خواهد بود.

گفته می‌شود LG اوایل سال آینده یک گوشی رول شونده را راهی بازار می‌کند.

باید خاطرنشان کنیم علاوه بر گوشی‌های تاشو، احتمالا در سال ۲۰۲۱ اولین گوشی رول شونده هم راهی بازار می‌شود. طی ماه‌های گذشته حجم خبرهای مربوط به گوشی‌های رول شونده افزایش پیدا کرده و به غیر از اوپو که مدتی قبل از یک گوشی مفهومی مبتنی بر نمایشگر رول شونده رونمایی کرد، گفته می‌شود LG اوایل سال آینده یک گوشی رول شونده را راهی بازار می کند.روی هم رفته عرضه‌ی گوشی‌های تاشو از طرف شرکت‌های چینی خبر عجیبی نیست اما در این میان گوگل هم می‌خواهد شانس خود را در این حوزه امتحان کند.

 

  • ۰
  • ۰

طبق اطلاعات منتشر شده، گلکسی A51 یکی از موفق ترین گوشی های سامسونگ در سال 2020 به شمار می آید. حال ساعاتی قبل یکی از افشاگران معروف اولین تصاویر رندر گوشی گلکسی A52 را منتشر کرد که جزئیات طراحی این گوشی را به خوبی به نمایش گذاشته است درواقع می توان گفت که A52 5G نشان دهنده ی رویکرد سامسونگ در قبال گوشی‌های میان رده ی جدید خود در سال ۲۰۲۱ است.
تصاویر رندر سامسونگ گلکسی ای ۵۲ منتشر شد

بر اساس تصاویر رندر منتشرشده از گلکسی ای ۵۲ سامسونگ، این گوشی چهار دوربین پشت دارد و حسگر اثر انگشت آن زیر صفحه‌نمایش قرار گرفته است.

گلکسی ای ۵۲ سامسونگ در ابعاد ۱۵۹٫۹ در ۷۵٫۱ در ۸٫۴ میلی‌متر ساخته شده است و ضخامت آن در قسمتی که دوربین پشت قرار گرفته، به ۱۰ میلی‌متر می‌رسد. این گوشی در مقایسه با مدل قبلی یک میلی‌متر بلندتر، ۱٫۵ میلی‌متر عریض‌تر و ۰٫۳ میلی‌متر باریک‌تر است. برای گلکسی ای ۵۲ از صفحه‌نمایش ۶٫۵ اینچی استفاده شده است که حسگر اثر انگشت زیر آن قرار دارد. دوربین جلو به‌صورت حفره‌ای روی صفحه‌نمایش قرار گرفته است. گلکسی ای ۵۲ از جک ۳٫۵ میلی‌متری خروجی صدا بهره می‌برد و جنس قاب پشتی آن پلاستیکی است و فریم فلزی دارد.

با نگاهی به این تصاویر متوجه می‌شوید که گلکسی ای ۵۲ شباهت زیادی به مدل قبلی دارد. ماژول دوربین خیلی شبیه به گوشی قبلی است و هر دوربین یک حلقه مخصوص به خود دارد که در تصاویر کاملا مشخص است. گلکسی ای ۵۲ از نظر ظاهر شباهت زیادی به گوشی‌‌های پرچم‌دار سامسونگ دارد.

سامسونگ در حال ساخت گوشی‌ 5G با قیمت مناسب است و به ‌احتمال زیاد، یکی از این گوشی‌ها گلکسی ای ۵۲ خواهد بود که قرار است جایگزین گلکسی ای ۵۱ مدل 5 G شود که در ماه آوریل معرفی شد.

گلکسی ای ۵۱ مدل 5G با قیمت ۴۹۹ دلار راهی بازار شد و انتظار می‌رود گلکسی ای 52 مدل 5G با همین قیمت در اختیار کاربران قرار بگیرد. حالا باید منتظر منتشر شدن اطلاعات رسمی بمانیم.

  • ۰
  • ۰

بر اساس بیانیه ای که اخیرا از سوی انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوزام جانبی منتشر شده، واردات گوشی هوشمند بالای 300 یورو به کشور ممنوع شده است. حال طبق آمار رسمی کشور 80% از گوشی های بازار قیمتی کمتر از 300 یورو دارند. از این رو تصمیم بر آن شده که تنها به همین بخش از بازار، ارز وارداتی تعلق بگیرد

واردات و رجیستر گوشی‌های بالای 300 یورو ممنوع می‌شود

در اواخر اسفند ماه شاهد افزایش قیمت گوشی تلفن همراه به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از تولیدکنندگان گوشی که خود باعث کاهش عرضه جهانی گردید بودیم . البته شیوع کرونا به تنهایی باعث این گرانی ها نشده و محدودیت‌های ایجاد شده برای ورود کالاها و ثبت سفارش و همچنین عدم دریافت ارز نیز مزید بر علت شده است.

اطلاعیه منتشر شده انجمن وارد‌کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی به شرح زیر می‌باشد :
احتراماً، پیرو نامه ۶۰/۹۱۳۹۰ مورخ ۱۱ تیر ماه ۹۹ که امروز به انجمن رسیده است بنا به تصمیمات جلسات مورخ ۹۹/۴/۲ کارگروه نظارت و تخصیص ارز باتوجه‌ به محدودیت های اعمال شده در سقف تخصیص ارز واردات موبایل در سال جاری و ممنوعیت واردات کالای بالای ۳۰۰ یورو در رویه مسافری و تجاری، باتوجه ‌به مساعدت و حمایت مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت مقرر گردید بازرگانان محترم برای قبض انبارهای قبل از ۲۶ خرداد اقدام به دریافت کوتاژ و به‌روزرسانی فایل ارسالی به انجمن جهت تجمیع و اعلام به آن اداره کل تا روز سه شنبه ۱۷ تیر ماه نمایند. بنابر اعلام آمار رسمی کشور 80% از گوشی‌های بازار قیمتی کمتر از 300 یورو دارند. از این رو تصمیم بر آن شده که تنها به همین بخش از بازار، ارز وارداتی تعلق بگیرد

به گفته مدیر روابط عمومی مدیاپردازش در سال جدید گوشی تلفن همراه با قیمت بیش از 300 یورو به کشور وارد نشده است که این جمله به این معنا می باشد که این مصوبه عملیاتی شده است . با این وجود هنوز زمان دقیق اجرایی شدن این مصوبه به طور رسمی اعلام نشده است ولی این موضوع قطعی می‌باشد. در نتیجه اگر قصد خرید گوشی های پرچم دار و به روز را دارید باید به موجودی بازار اکتفا نمایید.

طبق این مصوبه واردات گوشی آیفون با توجه به اینکه با قیمتی بیش از 300 یورو راهی بازار می‌گردد نیز ممنوع استهمچین باید توجه داشت که جهت جلو گیری از ورود قاچاق گوشی، این ممنوعیت برای گوشی های مسافری نیز اعمال می‌گردد.

 

  • ۰
  • ۰

کمپانی سامسونگ همزمان با عرضه ی اسمارت فون های سری گلکسی نوت 20 از قابلیت «SmartThings Find»  جدید رونمایی نمود. حالا مشخص شده این تولید کننده کره ای در توضیحاتی پیرامون نحوه کارکرد اپلیکیشن جدید اعلام کرد که این برنامه قادر به یافتن دستگاه های گلکسی سازگار با دقتی بالاتر است. اکنون مشخص شده که در حال کار روی یک ردیاب شبیه به «تایل» به نام «گلکسی اسمارت تگ» است.
ردیاب گلکسی اسمارت تگ سامسونگ احتمالا به زودی معرفی می‌شود

این اولین باری نیست که این برند کره‌ای روی چنین محصولی کار می‌کند. سامسونگ نزدیک به دو سال پیش از یک ردیاب LTE از برند SmartThings رونمایی کرد. این کمپانی به احتمال زیاد قابلیت SmartThings Find را درون ردیاب جدید خود قرار می‌دهد.

این محصول جدید با نام گلکسی اسمارت تگ و شماره مدل EI-T5300 در کشور اندونزی تاییدیه دریافت کرده است. با توجه به نام این دستگاه، این احتمال وجود دارد که سامسونگ در حال کار روی یک ردیاب باشد.

ردیاب اپل که احتمالا نام «ایرتگ» را یدک می‌کشد، از بلوتوث بهره می‌برد و عملکردی مشابه با تایل دارد. در حالی که بسیاری منتظر رونمایی از این محصول در سال جاری میلادی بودند، اپل در مراسم‌های رونمایی از اپل واچ سری 6 ، آیفون 12و مک‌های مجهز به چیپ MI ، ایرتگ را معرفی نکرد.

این احتمال وجود دارد که اپل سال آینده میلادی ایرتگ را معرفی کند و همچنین شاهد رونمایی از گلکسی اسمارت تگ همراه با گوشی‌های سری گلکسی S21 باشیم. با معرفی این محصولات، بازار ردیاب‌های بلوتوثی داغ‌تر از همیشه خواهد شد.

به طور معمول ردیاب‌های هوشمند با ارتباط بلوتوث از راه می‌رسند، با این حال شاید سامسونگ راه‌های ارتباطی بیشتری مانند باند فوق وسیع (UWB) هم برای محصول آینده خود درنظر بگیرد. از آنجایی که در سال ۲۰۱۸ این کمپانی یک ردیاب با LTE و GPS معرفی کرد، احتمالا این قابلیت‌ها در ردیاب جدید آن نیز استفاده می‌شوند.

ردیاب‌های تایل محبوبیت بالایی در بازار دارند و همین موضوع باعث شده که نه تنها سامسونگ، بلکه اپل نیز به دنبال ورود به این بخش باشد. از مدت‌ها قبل شاهد انتشار شایعات و گزارش‌هایی درباره ردیاب اپل بوده‌ایم.

  • ۰
  • ۰

با ورود فناوری نسل پنجم اینترنت به کشورمان ایران، وزارت ارتباطات تصمیم دارد اینترنت 5 G را به صورت FWA  در اختیار کاربران خانگی قرار دهد. استفاده ی کاربران تلفن همراه نسل پنجم ارتباطات اولویت بعدی وزارت ارتباطات است. سید ستار هاشمی معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، گفت: نخستین نمونه ی مودم خانگی  5G  در داخل کشور توسط شرکت ارگ جدید بم تولید شده است و با برنامه ریزی های انجام شده، امیدوار است تا پایان سال جاری به تولید انبوه برسد.
اولین نمونه‌ مودم خانگی 5G با برند یوتل تولید شد

به‌گفته‌ی مدیر فروش یوتل، پس از محاسبه‌ی نیاز و میزان سفارش مشتری، مودم‌های 5خانگی برای عرضه در بازار تولید می‌شوند

ستار هاشمی اذعان می‌کند که اپراتورهای موبایل هم مودم جدید را تأیید کرده‌اند و درنتیجه، آمادگی و برنامه‌ریزی برای بومی‌ شدن فناوری 5G در ایران ایجاد شده است.

صادقی در مورد مسائل امنیتی مربوط به مودم‌های تولیدی در شرکت ارگ جدید می‌گوید تست‌های امنیتی توسط اپراتورها انجام می‌شود و مودم‌ها قابلیت به‌روزرسانی هم دارند. بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مودم‌ 4G یوتل هم‌اکنون در بازار موجود است.

در همین زمینه، مدیر فروش شرکت ارگ جدید بم گفت نمونه مودم خانگی 5با برند یوتل ساخته شده و برخی تست‌ها را هم گذرانده است. صادقی می‌گوید این مودم هنوز به تولید انبوه نرسیده است، اما تأیید ضمنی را دریافت کرده و امید می‌رود تا پایان سال به تولید انبوه برسد؛ تست‌های نهایی مودم نیز نهایتا تا دو ماه آینده طی می‌شود.

مدیرعامل ایرانسل هم امروز در چهاردهمین سالروز ایرانسل گفت تاکنون دو‌ نسخه مودم‌ 5خانگی توسط شرکت‌های ایرانی تولید شده و عرضه‌ی ‌آن‌ها متناسب با توسعه‌ی شبکه 5G در کشور انجام خواهد شد. بیژن عباسی آرند درمورد روند تأیید یک مودم به خبرنگار گفت: «مودم‌های ایرانی پس از تولید اولیه برای اپراتورها فرستاده می‌شوند تا از جهت کیفیت و هماهنگی با ساختار شبکه بررسی شوند. پس از طی این مراحل، آن‌ها به تولید انبوه می‌رسند

ستار هاشمی درمورد اینکه ایران از کمک چه شرکت‌هایی برای واردات تجهیزات زیرساختی 5G بهره می‌برد، می‌گوید: «شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی این تجهیزات زیرساختی محدود هستند. در شرایط تحریم نمی‌توان مصادیق دقیق را اعلام کرد و ممکن است برای وارد کردن آن به مشکل بخوریم؛ اما ما توجه کرده‌ایم که انتقال فناوری نسل پنجم تنها از یک شرکت تأمین‌کننده (وندور) صورت نگیرد. همچنین دقت شده که وابستگی به یک تأمین‌کننده ایجاد نشود. ایران تعاملات گسترده‌ای برای واردکردن تجهیزات زیرساختی 5G داشته است

۶ مهرماه، تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه‌ی حمل‌و‌نقل هوشمند شهری، پزشکی از راه دور و استفاده از 5G در حوزه‌ی اینترنت اشیا به امضا رسید. معاون وزیر ارتباطات به می‌گوید بر اساس مطالعات در دنیا، فراگیری نسل پنجم ارتباطات در جهان تا سال ۲۰۲۵ طول خواهد کشید اما ما نباید استفاده‌ی خود از این فناوری را به آینده موکول کنیم. بااین‌حال، فرایند هوشمندسازی در حوزه 5G زمان می‌برد و اکنون فضای استفاده از آن درحال شکل‌گیری است.

  • ۰
  • ۰

در این چند وقت اخیر خبرهای زیادی در رابطه با گوشی تاشو به گوشمان خورده است. حال به نظر می رسد غول چینی در حال حاضر یک گوشی هوشمند روانه ی بازار کرده است و نسل دوم آن را با نام میت ایکس ۲ پرده برداری خواهد کرد. محصولی که به نمایشگر ۸ اینچی با قابلیت تاشوندگی از درون روانه ی بازار موبایل می شود. یعنی درست مانند سری گوشی‌های گلکسی زد فولد و برخلاف نسخه‌ی اول میت ایکس. در راستای همان خبرها، روز گذشته اعلام شد هواوی میت ایکس ۲ با شارژر ۶۶ واتی راهی بازار می شود.
گوشی تاشو هواوی میت ایکس ۲ احتمالا به‌زودی راهی بازار می‌شود

در رابطه با مشخصات سخت‌افزاری این محصول هم خبرهایی منتشر شده که با توجه به آن‌ها می‌توانیم انتظار داشته باشیم میت ایکس ۲ با پردازنده‌ی جدید و قدرتمند هواوی یعنی کرین ۹۰۰۰ راهی بازار شود. اینکه ظرفیت باتری چه اندازه‌ای خواهد بود مشخص نیست اما گویا شارژری که برای آن در نظر گرفته شده، 66 واتی است.

با توجه به آنچه که در پتنت‌ها شاهد بودیم، این تغییر هواوی را مجاب خواهد کرد برای گوشی خود یک نمایشگر ثانویه هم در نظر بگیرد. چون پیش‌تر، گوشی تاشوی این شرکت به سمت بیرون تا می‌شد و کاربر در این حالت به نمایشگر بزرگ گوشی دسترسی داشت. اما حالا که گوشی به سمت داخل تا می‌شود، در سمت بیرون آن هیچ نمایشگری وجود نخواهد داشت. به همین خاطر گفته می‌شود هواوی قصد دارد برای قسمت بیرونی گوشی، یک نمایشگر ۴٫۵ اینچی در نظر بگیرد.

هنوز خبری رسمی مبنی بر تاریخ رونمایی و یا عرضه‌ی گوشی تاشو هواوی میت ایکس ۲ منتشر نشده. اما با توجه به دریافت گواهی‌های گوناگون، به نظر می‌رسد این اتفاق به‌زودی رخ خواهد داد. CDL-AN50 هم فعلا محصولی ناشناخته باقی می‌ماند تا اینکه در روزهای آتی اطلاعات بیشتری در رابطه با آن منتشر شود.

اما علاوه بر میت ایکس ۲، شاهد حضور یک گوشی دیگر از هواوی هم در وب‌سایت TENAA بودیم. محصولی که با شماره مدل CDL-AN50 شناخته می‌شود و از شبکه‌ی ۵G هم پشتیبانی می‌کند. در جدول مشخصات مربوط به این گوشی ناشناخته، تنها اندازه‌ی نمایشگر، ظرفیت باتری، ابعاد و سرعت شارژر ذکر شده که با توجه به آن، این محصول از نمایشگری ۶٫۵ اینچی با باتری ۳۹۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، شارژر ۴۰ واتی و ابعاد ۸٫۶ × ۷۵٫۰ × ۱۶۲٫۳ میلی‌متر بهره می‌برد.

 

  • ۰
  • ۰

اخیرا اطلاعاتی از جدیدترین پتنت سامسونگ در سازمان جهانی مالکیت فکری  (WIPO) دیده شده است. که دستگاه الکترونیکی با قابلیت خم شدن در دو ناحیه را نشان می دهد. این دستگاه طراحی شبیه به Z دارد و احتمالا سامسونگ در حال توسعه آن باشد. درواقع با این سبک طراحی می توان تبلت تاشو نیز تولید کرد که تبدیل به گوشی هوشمند می شود.
سامسونگ احتمالا گوشی تاشو Z شکل مجهز به دو لولا توسعه می‌دهد

با وجود ثبت این پتنت ، هیچ تضمینی برای تولید این محصول وجود ندارد و شاید همیشه به عنوان یک ایده باقی بماند. با توجه به وزن بالای چنین دستگاهی، شاید سامسونگ به فکر توسعه گوشی با نمایشگر رول‌شونده باشد. اخیرا نایب رئیس سامسونگ با یک گوشی ناشناخته مشاهده شده که انتظار می‌رود نمونه اولیه گوشی رول‌شونده این کمپانی باشد.

در صورتی که چنین محصولی به تولید برسد، به دو لولا مجهز می‌شود که می‌توانند در جهات مختلف خم شوند. با توجه به سبک طراحی، همیشه یک بخش از نمایشگر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. سامسونگ با استفاده از دو لولا می‌تواند دستگاهی با نمایشگر بزرگتر از گلکسی زد فولد 2 تولید کند.

گلکسی زد فولد ۲ از یک نمایشگر خارجی ۶.۲۳ اینچی بهره می‌برد و صفحه نمایش داخلی آن ابعادی برابر ۷.۶ اینچ دارد. اگر دستگاهی دارای طراحی Z شکل باشد و بتوان آن را از دو ناحیه خم کرد، احتمالا به نمایشگری بزرگتر از ۹ اینچ مجهز می‌شود.

با این سبک طراحی می‌توان تبلت تاشو تولید کرد که تبدیل به گوشی هوشمند می‌شود. چنین فناوری اگرچه باعث می‌شود کاربران به صورت همزمان به گوشی و تبلت دسترسی داشته باشند، اما وزن آن بیشتر از گلکسی زد فولد ۲ می‌شود و حمل آن به عنوان گوشی دشوار خواهد بود.

علاوه بر سامسونگ، کمپانی‌های دیگری نیز روی محصولات مجهز به نمایشگر رول‌شونده تمرکز کرده‌اند. به تازگی اوپو ایکس ۲۰۲۱ به عنوان یک گوشی مفهومی با این فناوری معرفی شده و ال جی نیز اخیرا پتنتی برای لپ‌تاپ با پنل رول‌شونده به ثبت رسانده است. ال جی سرمایه‌گذاری زیادی روی نمایشگرهای رول‌شونده انجام داده، بنابراین شاید زودتر از رقیب هموطن خود چنین محصولی را معرفی و وارد بازار کند.