کمپانی گوگل در روزهای اخیر اعلام کرد، به ناشران برگزیده به عنوان قسمتی از برنامه صدور مجوز جدید خود، مبلغی را به عنوان دستمزد پرداخت می کند.این محتوا به عنوان قسمتی از تجربه جدید اخبار منتشر می شوند که بعد از پایان سال جاری در سرویس های اخبار و Discoverگوگل راهاندازی خواهد شد. این برنامه ابتدا در آلمان، استرالیا و برزیل شروع به کار خواهد کرد.
فیسبوک اخیرا تب جدید اخبار را در ایالات متحده آمریکا راهاندازی کرده که به برخی ناشران هزینه پرداخت میکند. این اخبار توسط تیمی از دبیران انسانی اصلاح میشوند و «Buzzfeed» به همراه «نیویورک تایمز» و «وال استریت ژورنال» ناشران از هستند. این شبکه اجتماعی قصد دارد اخبار خود را در کشورهای اروپایی نیز راهاندازی کند.
با وجود پرداخت هزینه از سوی گوگل و فیسبوک، منتقدان به محدودیت ناشران و همچنین کافی نبودن آن اشاره میکنند. در آینده کشورهای بیشتری به برنامههای این دو شرکت اضافه خواهند شد.
گوگل اعلام کرده که این برنامه ابتدا در آلمان، استرالیا و برزیل شروع به کار خواهد کرد، اما در آینده نزدیک کشورهای دیگر نیز به آن اضافه میشوند. از شرکای گوگل میتوان به نشریه «Der Spiegel» در آلمان و «Schwartz Media» در استرالیا اشاره کرد.
طبق گفته سایت TechCrunch ، معاون مدیریت محصولات خبری گوگل، «برد بندر» در یک پست جزئیاتی درباره برنامههای این شرکت منتشر کرده است. بندر اعلام کرده:
«این اقدام باعث میشود ناشران از طریق یک تجربه داستانسرایی مطلوب درآمدزایی کرده و به آگاهی بیشتر مردم، تمرکز عمیقتر آنها در ماجراهای پیچیده و قرار گرفتن در معرض دنیایی از موضوعات و علایق کمک میکند.»
این اقدام گوگل پس از آن صورت گرفت که چندین کشور این غول جستجوی اینترنتی را مجبور به پرداخت هزینه به نشریات کردند. استرالیا اخیرا از برنامههایی پرده برداشته که پلتفرمهای فناوری را مجبور میکند به نشریاتی که از محتوای رایگان آنها درآمدزایی میکنند، هزینه پرداخت کنند. در ماه آوریل فرانسه نیز به گوگل دستور داد که به ناشران فرانسوی پول پرداخت کند.